Thursday, 18 August 2011

Dah Takdir



Pernah x,selama korang hidup ni,korang ada menyalahkan diri sendiri,
Baru pertama kali aku rasa,lepas kematian arnab aku,Kenapa?Disebabkan sangkar 
arnab aku dekat bawah pokok,so,selalu la kerengga datang nak gigit die,
Disebabkan tu,setiap hari aku akan buat benda yang sama,aku akan sembur kerengga
tu supaya die x gigit arnab aku.

Tapi hari ni,aku x buat pun rutin tu sebab aku tertidur,dan memang jarang aku tidur
petang,aku bangun pun sebab mak aku kejut,cakap ade saudara datang,bila bangun,
aku terus lupa pasal arnab,memang x teringat langsung la.Lepas je saudara aku balik,
baru aku ingat nak pergi kandang die,bile bukak je sangkar die tu,aku tengok banyak
sangat kerengga kat badan die,arnab aku plak x bergerak,tapi aku sempat selamatkan
arnab-arnab yang lain.

Aku bagi tahu kat mak aku,yang arnab nye dah mati,mak aku cakap,dah ajal die.
Terus aku gali lubang and tanam arnab tu.Malam nie,bila aku pikir balik,mesti arnab tu x mati kalau aku x tido.
Kalau la,lepas mak aku kejut aku,aku terus je pergi kat arnab tu, 
mesti arnab tu x mati lagi dan bermacam-macam kalau la.

So,aku tarik nafas dalam-dalam,kosongkan minda,dan mula fikir balik.Tak perlu salahkan
diri sendiri,semua yang berlaku mesti ade hikmahnye,walaupun aku x tahu lagi ape 
hikmahnye,InsyaAllah nanti mesti tahu.Dan satu perkara lagi yang aku belajar,
jangan salahkan diri sendiri,terima rukun iman ke-6 dengan adanya.Kalau benda ni,
ditakdirkan dan aku rasa memang akan berlaku dalam hidup aku,walaupun dengan 
kehilangan orang-orang yang tersayang.Jalan penyelesaiannya tetap sama.

-16/09/11-

4 comments:

Mohd Hazwan Hashim said...

alah sayang nye .. :(
oh, yeah that what we call takdir . dah ajal dia cam tu . sabar oke :)

mr.dinie said...

syangnye..

Elih Japahar said...

Dah sampai ajal lah tu..jgn slahkan diri sendiri k :) mcm tu jg dgn kehidupan kita...ajal itu bukan urusan kita ...

Gen2Merah said...

wah sedihnya baca cerita ni.. seekor haiwan comel yang telah mati dek kena serang serangga/. huhuhu